Novo Leto - Bela Hamvas

-Ne dozvoljavam sebi da se iznenadim - odgovara Petmor.
-A kako to radite?
-Tako shto sam neprekidno iznenadjen. Moj uchitelj, mr Padon l'
Ekventije me je nauchio da je greshka ako se stvari pobrkaju sa
njihovim znachenjem. Ja sam iz tog stava izvukao zakljuchak da pazhnju
treba usmeriti ne na privid stvari, nego na njihovo znachenje. Ja sam
tu pojavu nazvao chudom, jer je odista chudo. A chudu se chovek chudi.
Neprekidno sam potresen, kazhem vam, ja sam u permanentnom bunilu. Ko
se chudi, ne mozhe biti iznenadjen. Ovaj potres jeste osnovno stanje
choveka, istovremeno i najvishi intenzitet egzistencije. I otac Platon
je govorio o tome kada je rekao da je pochetak mudrosti chudjenje.
Idioti Evropljani su dve hiljade godina brbljali o ovoj definiciji bez
ikakvog razumevanja, a stvar nisu ni naslucivali.
-Hvala na pouci - odgovara Chipordan - samo ne razumem kako.
-Vas - nastavlja Petmor - iznenadjuje zbivanje. Zapleti su izuzetni?
Takve krupne srazmere, kazhete. Nisam sklon da isuvishe poshtujem
perspektive. Na zemljinoj kugli se ne zbiva isto shto i unutar jedne
trospratne zgrade. Splet dogadjaja u odredjenom krugu nigde nije
zamrsheniji. To je vanredno ogranicheno shvatanje koje je
karakteristichno za danashnjeg choveka, on veruje da se uzrok nalazi
neposredno pored posledice, ako je malo dalje, postaje neverovatan.
Suzheno gradjansko stanovishte koje vazhi i u nauci, jer ni nauka nije
nishta drugo do li najobichnija svakodnevna apoteoza, a ni socijalizam
nije nishta drugo do li deformisani oblik gradjanstva. Iskusio sam da
ono shto se ovde ceshce zbiva prouzrokovano je s druge strane zemljine
kugle. Ali gde treba da se nalazi, nikako se ne mozhe prorachunati. Vi
na to kazhete da nema logike u zbivanjima. A ja pak tvrdim da je ova
logika vanredno stroga. Neko stvarima tako upravlja kako bi chovek u
svakom trenutku bio na optimumu slobode, da su mu na raspolaganju shto
je moguce povoljniji uslovi i da je spreman na izbor izmedju dobra i
zla. Kad bih bio religiozan, rekao bih da je to kauzalitet promisli,
jer sam iskusio da odozgo upravlja nama samo u situacijama gde su
okolnosti, istina, drugachije, ali moja sloboda ostaje netaknuta. O
besmislenom koprcanju nema ni govora. Splet koji je malopre iskrsnuo i
nastavlja dalje da se preplice, jeste smislom prozhet dramski zaplet,
gde imaju prepoznatljvo obelezhje i dalekovidost, i sluchajnost, i
sreca, i pad.
-Vi mislite- pita Suabedisen - da promisao nece prestati da radi za
chovekovo spasenje?
-Maltene - Odgovori Petmor. - Promisao se ne petlja u chovekovu
sudbinu, jer bi to bila povreda slobode, promisao to nece. Ono shto
ona chini jeste da neprekidno nudi takve situacije koje nas, ako
ispravno biramo, uznose, ako smo glupi, naravno, ostajemo tamo gde smo
i bili, ili tonemo josh dublje.
-Ja sam veorovao - kazhe Chipordan - da je mr Petmor inteligentan,
prosvecen chovek.

Hamvas

Нема коментара:

Постави коментар